Ecuador - Guayaquil - ken je die mop...

1 mei 2018 - Guayaquil, Ecuador

28/4 Ecuador - Guayaquil - ken je die mop...
Van die reizigers die dachten dat ze naar Costa Rica gingen? Nou, die gingen mooi niet. Geheel ontspannen stapten wij in het vliegtuig naar Galapagos toen een flight attendant van Avianca ons kwam vragen naar ons inentingsbewijs voor gele koorts. Oeps. We hebben keurig een hepatitis spuit laten zetten, werd aanbevolen en niet noodzakelijk, maar de gele koorts hadden we ergens gemist. Het blijkt dat Costa Rica vereist dat reizigers die in een land zijn geweest waar gele koorts voorkomt van iedere reiziger vereist dat die daar tegen in is geeent. Vanuit NL dus niet nodig, wel vanuit Ecuador en dus Galapagos. Lichte paniek. Ter plekke Daan gebeld die om 10.00pm in de auto is gestapt naar Geldermalsen om whatsapp foto’s te sturen van inentingboekjes. Bij wijze van uitzondering zouden die door Avianca geaccepteerd worden als bewijs van.

In Guyaquil, Ecuador, werden we pas omgeroepen toen we de douane door waren en zaten te wachten op vertrek. We dachten even...Die hoop werd al snel de grond ingeboord. De boodschap was duidelijk: geen inenting tegen gele koorts, geen vertrek via Bogota Columbia naar San Jose Costa Rica. Ook geen vertrek naar Columbia, ons ticket stond dat niet toe. Vakkundig werden via de douane weer naar de vertrekhal geloost, met een verwijzing naar de Avianca balie. Die zou op de hoogte zijn. De feestvreugde werd niet verhoogd toen de Avianca balie dicht bleek te zijn.

Het worden dus minimaal 10 dagen Ecuador voor we door kunnen vliegen, want zo lang moeten we wachten nadat we de inenting gehaald hebben. Gelukkig hebben we op 1 booking.com reservering in Costa Rica na, en de eerste contacten met een auto verhuurbedrijf, nog niets geboekt. Guyaquil, here we come!

29/4 Guyaquil
Het zal duidelijk zijn, we hebben even twee prioriteiten:
. Een ineneting scoren op zondag
. De schade beperking bij onze vervolgvlucht naar Costa Rica

De meneer van Hostel Madrid was erg vriendelijk in tips voor een aantal klinieken die op zondag open zijn. Vol goede hoop op pad. De mevrouw van de eerste kliniek wist ons duidelijk te maken dat er slechts 1 plek is in Guayanquil waar je de benodigde inenting kunt halen, en wegens 1 mei zou die pas op woensdag weer open zijn...Dat maakt dat we minimaal tot 13 mei in Ecuador moeten blijven voor we door kunnen vliegen. Tegen bijbetaling van $250 konden onze reeds verlopen vluchten naar Costa Rica omgeboekt worden. Toch sportief van Avianca, feitelijk niet hun probleem dat onze voorbereiding niet deugde. En fijn dat ze gisteren dicht waren: dan hadden we op een te vroeg moment een terugvlucht geboekt in de veronderstelling dat we maandag de prik zouden kunnen halen. De uitkomst hebben we gevierd bij de McD op het vliegveld, en gecombineerd met het uitstippelen van een plan voor vier dagen Guyaquil.

Guyaquil is een miljoenenstad, en op zijn minst nogal een overgang vanuit Galapagos. Het verkeer en de airco van onze kamer doen een wedstrijdje wie het meeste lawaai kan maken. Voor mij code rood, dus twee oordoppen in, wat gedeeltelijk helpt. Toch blijken er wel wat pareltjes te zijn. Voor deze dag was dat Parque Historico Guyaquil, een gratis park met 45 soorten vogels, reptielen en andere dieren. Gezellig met veel Ecadoriaanse gezinnen die ook hun zondag aan het vieren waren.

30/4 Guyaquil - Santay Island
Voor alle zekerheid de dag gestart met een aantal telefoontjes: stel je voor dat er toch ergens een kliniek is die je aan een vaccinatie kan helpen. Njentje dus.

Hotel Madrid zit in het stadscentrum op loopafstand van Malecon 2000, een soort boulevard langs de Rio Guayas. Guyaquil ligt in een soort delta gebied van de Grote Oceaan, waar zoet en zout water elkaar raken. De Rio Guayas is daar weer een uitloper van. Aan de andere kant van de rivier ligt Duran, en in de rivier (die flink breed is) het 2200 hectare grote eiland Santay.

Santay is een soort mangrove gebied, en grotendeels drassig. Er leven meer dan honderd soorten vogels, reptielen en andere dieren. En er is een soort gemeenschap, die ecologisch leven in hun op palen gebouwde huizen. Het eiland werd ontsloten door twee lange voetgangersbruggen, waarvan 1 ingestort is als gevolg van een botsing met een te hoge boot. De twee manieren bij het visitorcenter te komen ( en kaaimannen te zien) is per tour (bootje), of vanaf de andere zijde 8 km te lopen over een “boardwalk” op palen. Wij hebben het gecombineerd: met de boot heen en door het mangrovegebied teruglopen naar de andere zijde. Een oase van stilte op 10 minuten varen van een miljoenenstad.

1/5 Guayaquil - labor day
(Bijna) alles is dicht vandaag. Dat wil niet zeggen dat de straat leeg is. Waar in Nederland een vrije dag gevierd wordt met een uitstapje, zo wordt deze dag hier gevierd door grootschalige (protest)tochten/ demonstraties. De groep taxichauffeurs was voor ons het meest duidelijk: honderden langzaam rijdende taxi’s met spandoeken en kreten als werk en geld. Verder groepen in het geel, groepen in het groen en zo nog meer.

Dat taxichauffeur zijn in Ecuador geen vetpot is, is geen verrassing. Voor €3-5 ben je 10 tot 20minuten onder weg. Af en toe oefen ik het nog schaarse Spaanse vocabulaire. Een van de chauffeurs die ik sprak werkte standaard 7 dagen in de week..en wat doe je dan op je vrije dag?

Vandaag voor ons geen taxi. Vandaag werd besteed aan Parque Bolivar, een park genoemd naar de landelijke held Simon Bolivar. Hij was het die de Spanjaarden versloeg en onafhankelijkheid bracht. Het leuke van dit park is dat het vol dit met gifgroene land leguanen, soms meer dan een meter lang. Zeker een stuk of honderd. Ze worden gekoesterd en zijn bijna tam. We kwamen net binnen tijdens voedertijd, wat weer leuke taferelen gaf.

Na een tochtje in het reuzenrad op Malecon 2000, de vuurtoren beklommen die op de top van een heuvel staat in de wijk Las Penas. Deze wijk doet bijna Frans aan, met kronkelende  smalle straatjes, veel trappen en fel gekleurde huizen. Onze beklimming op het heetst van de dag was niet geweldig getimed, maar daar kregen we wel een geweldig uitzicht voor terug. Een uitzicht dat ver boven het reuzenrad op Malecon 2000 uittornde.

Morgen eindelijk die vaccinatie halen, en dan door naar de kust. Het doel wordt Puerto Lopez, met het eiland Isla de la Plata op 20 km varen. Volgens Lonely Planet een “must see”, een soort “mini” Galapagos.

Bijna jammer Guayaquil te verlaten, best een leuk stad,,,

1. Stephan:
    4 mei 2018