Galapagos, Isla st Christobal

26 april 2018 - San Cristóbal, Ecuador

22/4

Een vlucht met een 9 persoons vliegtuig kun je ook zien als een soort “tour”.  Met als voordeel dat je naast elkaar zit, en toch beide aan het raam. De piloot maakte een mooie bocht na het opstijgen, met prachtig uitzicht over....En 40 minuten later een mooie landing op St Christobal, Puerto Baquerizo Moreno. Op loopafstand van hotel Jemey.

23/4

Het leuke van de “low end” hotels waar wij zitten, is dat je veel andere mensen tegenkomt. Bijvoorbeeld in de grote keuken op het dakterras van hotel Jemey.  Het grappige is, dat we niemand tegen zijn gekomen die minder dan 4 maanden aan het reizen is. Het varieert eigenlijk van die periode tot 10 jaar (!). Het laatste voorbeeld: een Frans-Japans koppel, die in hun levensonderhoud voorzagen met een reisblog dat blijkbaar voldoende traffic genereert om van te kunnen leven. Zij vonden onze verhalen over reizen met kinderen weer erg interressant, voor in de toekomst. Om de combinatie met hun huidige levensstijl toch te kunnen volhouden.

Deze dag hebben we besteed om samen met Aron (1 jaar reizen) en zijn vriendin een tour te doen naar de ander kant van het eiland. Tour in deze context betekent straat op lopen, taxi aanhouden, en voila. Voor $60 dollar ben je een halve dag onder de pannen. Naast een leuk meer en het strand aan de andere kant (“horsefly boogie” - je wordt lek gestoken na een duik), was de higlight toch wel Galapaguera, met reuzenschildpadden in een semi natuurlijke omgeving.

24/4 Kicker Rock

Een van DE duiklocaties van St Chrstobal. Het beest dat je hier  onder water wilt zien is de hammer head shark. Een type haai met een soort plank voor zijn kop, met aan de uiteinden de ogen. Kicker Rock gebruiken ze als een soort “wasstraat”,waar ze zich door andere vissen laten poetsen.

Van de gids die mee was, kregen we eerst les in zeehonden kunde. St Christobal kent een populatie van zo’n 16.000 zeehonden. Je struikelt er letterlijk over. Op de boulevards, op en onder bankjes, op de pier. Gemiddeld eten ze tussen de 13 en 16 kg vis per dag, waarvoor ze tot zo’n 45 km uit de kust zwemmen met een snelheid van 30 km per uur. De gemeten recorddiepte voor een duik is meer dan 600m. Saillant detail: soms popt een oog half uit bij te hoge druk. Zo leer je nog eens wat.

Het uiteindelijk resultaat van onze twee duiken bij Kicker Rock: barracuda’s, een groep van 20-30 Galapagos haaien die voorbij zwom, een Octopus, een Schildpad die schoongemaakt werd. En 1 hammer head shark, die Lisette wel gezien heeft en ik niet omdat ik 30 seconden te vroeg naar boven moest wegens een lege zuurstoftank (:(). Al met al een geslaagde duik.

25/4 Beaches
Van duiken wordtje best moe. Klinkt vreemd voor een sport waarbij je juist zo weinig mogelijk probeert te bewegen om je zuurstof te sparen. Onze laatste dag op St Christobal dus gebruikt om de stranden aan weerszijden van het dorp te bekijken. Best leuk als er een schildpad voorbij komt drijven bij een duik in zee.

Morgen terug naar St Cruz, ons rondje Galapagos zit er bijna op.