Galapagos, terug naar Isla Santa Cruz

28 april 2018 - Puerto Ayora, Ecuador

26/4 terug naar St Cruz
De speedboot st Christobal naar St Cruz doet er ongeveer 2 uur over. Ik zat naast een Amerikaanse van een jaar of veertig die al ruim vijf jaar aan het reizen was. Meest gestelde vraag: waar doe je dat van? In dit geval iemand die vroeg begonnen was met beleggen icm low budget reizen. Wat ik inspirerend vond: ze had een spierziekte, die langzaam maakte dat ze over 5 jaar in een rolstoel zou belanden. Tot dat moment wilde ze het maximale eruit halen.

Prio 1 op StCruz was zeker stellen dat duikschool Macaron onze reservering voor een duik naar Gorden Rock nog had staan voor de volgende dag. Mooi niet dus. Gelukkig was er nog plek. Want deze specifieke plek is bekend om De hammer head haaien, en er is de laatste tijd ook een whale shark (>15 m) gespot.

Duiken is goeie business hier. Voor 2 duiken ben je inclusief materiaal zo’n $160 kwijt. En zo’n 10 duikscholen hebben de boot vrijwel elke dag vol (nu, einde hoogseizoen). En ook de low budget reizigers staan met groepen in de rij.

Inchecken in hotel Pinzon

27/4 Gorden Rock
Een boeiende nacht gehad. Een airco in een hotel van $35 is best fijn, alleen die van ons maakte meer lawaai dan een Boeing 737. De oplossing was niet de kamer voor het slapen flink te koelen en dan het raam open te zetten. Rond twee uur zette Lisette de Airco aan, draaide zich om en sliep weer verder. Ik klaarwakker dus. Aangezien een deel van de niet in gebruik zijn kamers open stond, na een kwartier ergens in een andere kamer gaan liggen met de (stille airco) aan en de deur dicht. Uur later (04.00 am) gaat de deur open. Eignaresse: “que paso?” Met de inmiddels paar woorden Spaans (nog steed hard met DuoLingo bezig) lukte het aardig dat uit leggen en kon het licht weer uit. Als eerste van kamer verwisseld in de ochtend.

Onze duik was redelijk chaotisch georganiseerd. 12 duikers met staff was te veel, pakken werden door elkaar gehaald, rommelige groepsindeling. Maar wat een eerste duik! Hammer head sharks in grote getalen, soms twintig tegelijk. Kan er verhaal over houden, en toch maar alvast een foto geupload. De euforie kon niet groter. Tot de andere groep een whaleshark spotte die wij niet gezien hebben....Alles is weer relatief.

Morgen naar Costa Rica.

1. Herman:
    29 april 2018
    Leuke impressie en foto’s.
    Wens jullie rustigere nachten toe.
    Goede mindset van de dame op de speedboot.
    Respect.
  2. Mario:
    29 april 2018
    Geweldige reis, nog veel plezier!
  3. Rikie:
    29 april 2018
    Oh, dat is genieten. Helemaal ontstressen! Probeer dat gevoel te verankeren, zodat je dit weer kunt oproepen wanneer je zostraks weer in de hectiek van. alle dag zit.