Ecuador - Puerto Lopez

7 mei 2018 - Puerto Lopez, Ecuador

2/5 Puerto Lopez
Het klonk al iets te simpel, het gebouw van de “Direccion Provincial de Salud” opzoeken, vaccinatie laten zetten, en naar het busstation. Nadat de plek waar we dachten te moeten zijn toch een andere was, en we daar tussen de jonge ouders met baby’s onze inenting kregen, bleek dat deze weer ergens anders in een “internationaal vaccinatiebewijs” omgezet moest worden. Uiteindelijk was het begeerde papiertje rond 13.00 uurbinnen. Allemaal gratis, dat dan weer wel.

Het busstation in Guayaquil, Terminal Terreste, doet denken aan Hoog Catherijne. De eerste indruk was dat het groter is dan het ernaast gelegen vliegveld. Dat geeft ook aan waarom je in Ecuador geen auto nodig hebt: er zijn goede bussen, ze rijden vaak en het kost weinig. De rit van Guayaquil naar Puerto Lopez was $11 voor ons beiden en duurde vier uur.
De verrassing vandaag zat in het taxivervoer van de busterminal in Puerto Lopez naar Casa de Heidi: per TukTuk.

3/5 parque national Machalilla
Het is super laagseizoen in Ecuador op het moment. Puerto Lopez is echt een toeristen stadje met als topattractie de parende walvissen. Je schijnt ze vanaf het strand te kunnen zien. Helaas voor ons worden die beesten pas geil in Juni.

Een goede tweede attractie is Isla De la Plata. Ook hier veel blue footed boobies (die vogels met die felblauwe poten), en prachtig snorkelen. Mini Galapagos, of Galapagos for the poor, wordt het ook wel genoemd. Isla De la Plata staat voor morgen op het programma.

Vandaag een taxi tourtje gedaan naar “playa Los Frailes”, een prachrige baai met strand, en de Agua Blanca community. Beiden liggen in “Parque Nacional Machalilla”, het enige “coastel national park” van Ecuador. Het park, zo’n 40 groot representeert hoe de kust van Ecuador er ooit uit heeft gezien met tropische bosgebieden.

Vandaag hebben we tevens besloten dat we nog  bij boeken. We kwamen erachter dat duikschool Native Diving van de lokale vissers heeft gehoord dat de eerste Manta Rays gespot zijn, bij een koraaleiland 1,5 uur varen uit de kust. Bij wijze van personeelsuitje gaat de duikschool de plek verkennen, en wij hebben ons als enige toerist ingekocht. Heel spannend!

4/5 Isla de la Plata (silver Island)
Een dag vol beestjes. Eerst dolfijnen langs de boot onderweg naar het eiland, en daarna een wandeling van een paar uur met uitleg van een gids. Fantastisch, je struikelde bijna over de blue footed boobies en de Fregatten met de felrode zak onder de snavel. Alle vogels die we op Galapagos alleen op afstand konden bewonderen.

5/5 Ayampe
Een ochtendje lezen en een bezoekje aan het naburig dorp Ayampe, waar een festival zou zijn. De hele middag opgetrokken met een Duits stel van rond de 19. Zeg maar de leeftijd van onze kids. Negen maanden waren ze low-low-low budget onderweg door Afrika en Zuid Amerika. Wij vonden $30 voor accomodatie al niet slecht, zij spijkeren een tentje op in de tuin van een hotel voor $8. Zonnebrand was ook te duur. We hebben ze eens flink laten vertellen bij een lunch op onze kosten. Het festival gemist, startte pas in de avond....

6/5 Op zoek naar Manta Rays
Het besluit is gevallen. Vandaag gaan we duiken, en daarna direct door naar Guayaquil. De volgende stop wordt Banos. Waarom? Vanwege een zin in de Lonely Planet reisgids (“the setting is amazing”) en een zin in de “rough guide” (if you have one place to visit in Ecuador). Het betekent wel dat we eerst een bus naar Guayaquil moeten pakken (4 uur) en dan een aansluitende bus naar Banos (7 uur). En aangezien we niet uitgevogeld krijgen hoe we dat op elkaar aan moeten sluiten, reizen we eerst naar Guayaquil en kopen we voor morgen het kaartje naar Banos.

Na een onrustige nacht (we werden geteisterd door hanen die om 12.00, 03.00, en onregelmatige momenten tot 07.00 uur afgaan, en mensen die naar onze inschatting liefdesverdriet hebben en tot ‘s-ochtends vroeg smartlappen draaien), stonden we om 6.00 uurbij Native Diving. De groep waarmee we op pad gaan is een internationale groep jongelui die bij de duikschool in opleiding zijn tot “dive master”. Ze hadden er zin in, en wij ook.

Twee duiken ogenschijnlijk midden op de oceaan: er was in de verre omtrek niets te zien. Toch een soort van eiland, want de bodem lag op circa 20 meter diepte. En twee super duiken: circa 7 Manta Rays die boven ons langs zwommen. Alsof er een vliegdekschip passeert met een breedte van een meter of zes. Het kan zijn dat we dezelfde vis meerdere keren gezien hebben, want ze zwemmen in planktonrijk gebied achtjes waarbij ze met een enorm opengeperde bek het water zeven.

Met een zeer voldaan gevoel de bus van 16.00 naar Guayaquil. Klassieke fout gemaakt. Ook hier wordt de airco serieus genomen in de bus, wat zoveel betekent dat je je winterjas bijna mee moet. Met klapperend gebit Guayaquil gehaald. Morgen weer verder!

1. Geertje van Soelen:
    8 mei 2018
    Wat een geweldig verhaal en mooie fotootjes