Galapagos, Isla Isabela

25 april 2018 - Isabela, Ecuador

19/4

Een speedboot brengt je in 2 uur van St Cruz naar Puerto Villamil, het enige plaatsje op Isla Isabela. Op de pier wordt je verwelkomt, nadat je $10 pp aan local tax hebt overgemaakt. Een leuk dorpje aan het strand, waar ons hotel “Janet “ bijna aan stond. Vanaf de niet afgebouwde tweede verdieping, zal wel iets met belasting te maken hebben, hadden we uitzicht over de zee. Zodra we weer en internet verbinding hebben waarbij het lukt de foto’s te uploaden, dan gaan we dat doen. Bij Janet was het internet  nog trager dan dikke stroop, nu.nl bekijken lukt slechts met veel geduld.

Isla Isabella is eigenlijk een verzameling vulkanen van zo’n zes vulkanen, waarvan enkele nog actief. Eigenlijk kun je vanaf land slechts 1 ervan op eenvoudige wijze bezoeken, de Sierra Negra. Voor andere vulkanen heb je speciale permits nodig , en ook meer tijd (en geld). Ook de gewone tourtjes zijn redelijk aan de prijs, dus de pinautomaat (die er op dit eiland dan helaas niet is), bezoek je met grote frequentie. Credit Cards zouden een aardig alternatief kunnen zijn, ware het niet dat daarvoor 12,5% commissie wordt gerekend.

20/4, Sierra Negra

Vroeg op voor een tourtje Vulkaan kijken. Best indrukwekkend, een krater van 7 bij 12km. Op youtube schijn je nog filmpjes te kunnen vinden van de laatste uitbraak van deze vulkaan. Na een kort bezoek aan een lava tunnel vroeg in de middag weer terug,

We hebben alweer een vast restaurant te pakken, met wifi. Het is zeker gelukt twee foto’s te uploaden, nog van St Cruz. De rest, en dat worden intussen steeds meer, moet nog even wachten.

21/4 Muro de las Lagrimas

Wat zo iets betekent als Wall  of Tears. Dit is het eindpunt van een  mooi fietstochtje, met tussendoor de leuke stops bijj strandjes en uitzichtpunten. Deze muur dankt zijn naam aan het feit dat er ooit gevangen op dit eiland gehuisvest zijn, die onder dwang deze muur gebouwd hebben.  Een fors klimmetje leidt naar een mooi viewpoint over de hele baai.

22/4 St Christobal

Het volgende eiland wordt St Christobal, waar we naar toe vliegen met een 9 persoonvliegtuigje. Het was even rekenen, maximaal gewicht 12 kg per persoon. Is net gelukt, met lange broek, bergschoenen en trui om de middel. Fototoestel in broekzak, boeken in de hand. De dame bij de weegschaal vond het ok. En om 13.30 stegen we op, met als beloning een prachtig uitzicht op Isabela.